مقالات

4 دی 1395

چرا جوانان نسبت به پرداخت‌های دیجیتالی بی‌علاقه‌اند؟

اگر چه افراد متعلق به نسل هزاره بیش از دیگر اقشار جامعه از پرداخت‌های همراه استفاده می‌کنند، ولی این عده تمایلی به استفاده از دیگر شیوه‌های پرداخت دیجیتال نشان نمی‌دهند. دلایل این امر می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.

هزاره‌ای‌ها (Millennials) به افرادی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ابتدایی دهه 1980 میلادی تا اواخر دهه 1990 میلادی متولد شده‌اند. این گروه سنی که به نسل وای (Y) هم مشهور هستند، افراد حدوداً زیر سی و چهار سال را تشکیل می‌دهند.
هزاره‌ای‌ها، نسلی هستند که هرگز دنیا را بدون اینترنت تجربه نکرده‌اند. آنها تلفن‌های همراه‌شان را همه جا با خود می‌برند... به سر کار، به سر میز صرف شام و حتی در رختخواب. به همین دلیل سازمان‌ها برای کسب موفقیت در ارائه محصولات و سرویس‎های آتی خود، به شدت رفتارها و انتظارات این افراد را زیر نظر دارند.
شرکت وکالینک (Vocalink) در تحقیق اخیر خود با عنوان تاثیر هزاره‌ای‌ها (The Millennial Influence)، نحوه اثرگذاری فناوری و شبکه‌های اجتماعی بر زندگی جوانان این نسل را مورد بررسی قرار داده است و کوشیده ضمن بررسی نگرش و رفتارهای این افراد در حوزه پرداخت، سوگیری احتمالی این روند را در آینده پیش‌بینی کند.

جوانان و فناوری 
وقتی از جوانان و فناوری سخن به میان می‌آید، می‌توان به ضرس قاطع مدعی شد که در میان ابزارهای مختلف، «تلفن همراه» محبوب‌ترین انتخاب افراد این نسل است. بر اساس مطالعات وکالینک، 40 درصد اعضای این نسل از آیفون 6 یا مدل‌های جدیدتر استفاده می‌کنند؛ 19 درصد نیز دیگر مدل‌های آیفون را در دست می‌گیرند. به طور کلی گوشی‌های هوشمند اپل بیش از نیمی از موبایل‌هایی است که این جوانان در اختیار دارند. 

جایگاه بعدی از آنِ موبایل‌های سامسونگ است: 22 درصد هزاره‌ای‌ها از گلکسی S6 یا مدل‌های جدیدتر استفاده می‌کنند و 19 درصد نیز، دیگر دیوایس‌های تولید سامسونگ را دارا می‌باشند. 
در خصوص نوع دیوایس‌های دیجیتالیِ مورد استفاده جوانان نسل وای، بررسی‌ها نشان می‌دهد که 57 درصد آنها از تبلت استفاده می‌کنند (عمدتاً آی‌پد) و 80 درصد نیز از رایانه‌های رومیزی یا لپ‌تاپ بهره‌مندند. 
همچنین مشخص شده که 20 درصد افراد این نسل، گجت‌های پوشیدنی دارند: 12 درصد ساعت هوشمند اپل یعنی Apple Watch، 9 درصد ساعت هوشمند سامسونگ موسوم به Samsung Gear و 4 درصد نیز از گجت‌های پوشیدنی دیگر برندها استفاده می‌نمایند. 

اگر چه بسیاری از ناظران بر این باورند که جوانان امروزی «برده دیوایس‌های خود» شده‌اند ولی نکته اینجاست که این جوانان از ابزارهای دیجیتالی‌شان برای آسان‌سازی فعالیت‌های زندگی روزانه خود بهره می‌گیرند. یافته‌های وکالینک نشان می‌دهد که:
69 درصد این عده معتقدند بدون اسمارت‌فون‌های خود نمی‌توانند زندگی کنند
78 درصدشان می‌گویند فناوری باعث شده کنترل بیشتری بر امورات زندگی روزمره‌شان داشته باشند
83 درصد آنها می‌گویند فناوری را از این جهت دوست دارند که باعث می‌شود متناسب با نیازهای خود از آن راه حل استخراج کنند 
79 درصد آنها بر این باورند که کار با بانکداری همراه، روند راحت و آسانی دارد.  

جوانان و شبکه‌های اجتماعی 
در کنار دیوایس‌های دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی نیز به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی افراد متعلق به نسل هزاره تبدیل شده است. افراد مسن‌تر این نسل، اغلب به کار با فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و لینکدین تمایل نشان می‌دهند، در حالی که جوان‌ترها، به اسنپ‌چت و اینستاگرام علاقه بیشتری دارند. 
67 درصد این افراد معتقدند «شبکه‌های اجتماعی یکی از متدهای اصلی برقراری ارتباط برای من است»، 78 درصد نیز گفته‌اند حداقل یک بار در روز از فیس‌بوک استفاده می‌کنند.


جوانان و پرداخت‎ها 
جوانان نسل هزاره، به مدیریت پول و سرمایه خود به صورت آنلاین اهتمام فراوانی نشان می‌دهند. آنها این کار را از طریق رایانه‌های رومیزی یا با استفاده از موبایل انجام می‌دهند؛ هر چند اغلبیت با موبایل است. به عبارت دیگر، هزاره‌ای‌ها تمایل دارند عملیاتی از قبیل دریافت موجودی حساب، انتقال پول و یا دریافت اعلان‌های مالی را از طریق تلفن‌های همراه خود انجام دهند، نه به وسیله یک رایانه. 
موضوع بسیار شگفت‌انگیز این است که 87 درصد جوانان حاضر در نظرسنجی گفته‌اند در سه ماه اخیر یک چک به حساب گذاشته‌اند و 69 درصد نیز از انجام این کار به طور دستی خبر داده‌اند. این موضوع ممکن است ناشی از تاثیرگذاری رفتار والدین بر جوانان و یا شاید به دلیل اهمیت نقش چک در مراودات مالی آمریکا باشد. آن چه که بیشتر جای تعجب دارد این است که 14 درصد این جوانان گفته‌اند در ماه بیش از 30 چک می‌کشند!
کارشناسان این احتمال را مطرح می‌کنند که شاید شیوه‌ای که هزاره‌ای‌ها برای استفاده از دسته چک‌های خود به کار می‌بندند، متاثر از عملکرد بانک‌ها باشد چرا که امروزه بانک‌ها و موسسات مالی، کانال‌های پرداخت قدیم و جدید را به هم پیوند داده‌اند. بر اساس این پژوهش، 44 درصد جوانان این نسل در سه ماه اخیر از رایانه‌های رومیزی، اسمارت‌فون یا تبلت برای به حساب گذاشتن چک‌های خود استفاده کرده‌اند.  
در این تحقیق همچنین مشخص شده که بین میزان «پرداخت همراه» و چند و چون «فعالیت در شبکه‌های اجتماعی» ارتباط تنگاتنگی وجود دارد؛ به این معنا که اگر یک فرد به راحتی با ابزار همراه به نقل و انتقال پول مبادرت ورزد، به احتمال بسیار زیاد وی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت موثر و حضور پررنگی دارد. 

نظر به تعداد بالای تراکنش‌های پرداخت متعلق به جوانان، Vocalink در تحقیقات خود دریافته است که:
به استثنای پرداخت‎های بین‌المللی، پرداخت‌های فرد به فرد (P2P) عمدتاً با کارت‌های بانکی و به صورت نقدی انجام می‌شود
برای پرداخت قبوض، اجاره یا دیگر تعهداتی که زمان مشخص و روند منظمی دارد، کارت‌ها بیشترین استفاده را دارد. پس از آن، نوبت به چک و پرداخت همراه می‌رسد.
پرداخت‌های مربوط به امور سفر اغلب به وسیله کارت و یا به طور نقدی انجام می‌شود ولی استفاده از موبایل نیز در این حوزه رشد سریعی دارد، به ویژه در مورد حمل و نقل عمومی.
در بازار مواد غذایی، خرده‌فروشی و سرگرمی، کارت و پول نقد محبوب‌ترین شیوه‌های پرداخت محسوب می‌شود هر چند پرداخت موبایلی نیز به سرعت در حال گرفتن سهم از این بازار است (نت‌فلیکس، آمازون و غیره).

و اما نحوه دریافت پول در هزاره‌ای‌ها به چه صورت است؟
تحقیقات نشان می‌دهد که این جوانان معمولاً حقوق خود را از طریق انتقال وجه به عابر بانک (45 درصد) و یا به صورت چک (31 درصد) دریافت می‌کنند. درصد کمی هم (14 درصد) حقوق‌شان را به صورت نقدی وصل می‌نمایند. 

جوانان و امنیت 
بنا به اعلام وکالینک، 82 درصد جوانانی که در نظرسنجی مشارکت داشته‌اند، در مورد سرویس پرداخت اپل موسوم به Apple Pay چیزهایی شنیده‌اند یا گمان می‌کنند شنیده‌اند؛ با این حال فقط 8 درصد دارندگان آیفون در حال حاضر از این شیوه پرداخت استفاده می‌کنند. همین موضوع در مورد سرویس Samsung Pay نیز مصداق دارد: نرخ اطلاع از این سرویس یا به‌کارگیری آن 71 درصد است؛ و جالب این که فقط 9 درصد این افراد از PayPal به عنوان یک گزینه پرداخت موبایلی بهره می‌برند. 
چرا تمایل به استفاده از این شیوه پرداخت میان جوانان تا این حد پایین است؟ بر طبق این تحقیق، در حالی که بیش از نیمی از این افراد (52 درصد)، از سرویس‎های پرداخت همراه استفاده می‌کنند، 86 درصد آنها، یک مشکل فنی یا مشکل پذیرش (acceptance) را تجربه نموده‌اند. 

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد آن دسته از کاربرانی که فقط یک یا دو بار از پرداخت همراه استفاده کرده‌اند، به احتمال زیاد (51 درصد) به خاطر نگرانی‌های امنیتی قید این کار را به طور کامل خواهند زد. این رقم برای کاربرانی که سه بار یا بیشتر از خدمات پرداخت همراه استفاده می‌کنند، کمتر است (43 درصد). 
نزدیک به 80 درصد کسانی که از موبایل خود برای خدمات پرداخت استفاده می‌کنند، گفته‌اند که به احتمال زیاد بیش از گذشته این سرویس‌ها را به خدمت خواهند گرفت، در حالی که تنها 40 درصد کاربرانی که به سراغ این نوع خدمات نرفته‌اند، به استفاده از آن تمایل نشان می‌دهند. این امر حاکی از آن است که برای ترویج سرویس‎های پرداخت همراه و علاقمندسازی کاربران به استفاده از این خدمات، باید مزایای آن را برای کاربران تشریح نمود.
یک راه برای نیل به این هدف، ارتقای سطح امنیت تراکنش‌ها با استفاده از شیوه‌های بیومتریک است. طبق بررسی‌های صورت گرفته، کاربران به متدهای بیومتریک احراز هویت توجه خاصی دارند: اثر انگشت (67 درصد)، چهره‌نگاری (47 درصد) و تشخیص صدا (46 درصد).

جوانان، شرکت‌های طرف ثالث و آینده 
اگر چه اعضای نسل هزاره در تست و بررسی فناوری‌های نوین پیشقدم هستند، ولی این عده کماکان ترجیح می‌دهند از خدمات پرداخت همراهی که بانک‌های خودشان ارائه می‌دهند استفاده کنند (70 درصد). استفاده از PayPal (64 درصد)، استفاده از خدمات شرکت‌های صادرکننده کارت‌های بانکی (62 درصد) یا استفاده از خدمات سرویس‌دهنده‌ای که مورد تایید بانک آنهاست (49 درصد) گزینه‌های دیگر به شمار می‌رود. 
جوانان نسل وای به استفاده از خدماتِ پرداختِ همراهِ شرکت‌های بزرگ فناوری، ISPها، شرکت‌های مخابراتی یا سازمان‌های دولتی علاقه چندانی ندارند. در نهایت مشخص شده که فقط 27 درصد افراد این نسل حاضرند از سرویس پرداخت همراهی که توسط یک شرکت نوپای فین‌تک عرضه می‌شود، استفاده کنند.  

برای بالا بردن میزان استفاده از پرداخت‌های موبایلی، جوانان به صراحت گفته‌اند که باید تضمین‌های امنیتی داده شود. آنها همچنین می‌خواهند کار با بانکداری همراه فرایندی آسان و راحت داشته، و این شیوه مدیریت مالی، با زندگی روزمره آنها مرتبط و یکپارچه باشد. 

نویسنده: جیم ماروس (Jim Marous) ناشر The Financial Brand و Digital Banking Report